• Potato shochu “Hokkaido Kiyosato”

Potato shochu “Hokkaido Kiyosato”

じゃがいも焼酎「北海道 清里」

Kiyosato Shouchu Office

清里焼酎醸造所

North latitude 44°, at the foot of the Shiretoko mountains in Kiyosato-cho, Hokkaido, is the only Shochu brewery in Japan operated by a local government. In 1975, the first white potato shochu in Japan was created by the inhabitants of this town. In 2014, reaching for a quality to be loved by people around the world, the concept and design of the Shochu was renewed to promote Kiyosato-cho as a culturally rich agricultural village. This project values human connection and is developed through discussion and communication with the village's inhabitants. It is aimed to develop the inhabitants' pride in their village along with the product itself.

北緯44度、知床半島の麓に位置する北海道清里町。この町に日本で唯一行政が運営する焼酎醸造所があります。1975年、日本最初のじゃがいも焼酎は、この地で町自らの手によって誕生しました。そして時を経た2014年、世界の人々に愛されるクオリティを目指し、豊かな風土息づく清里町を世界に誇れる「農業の町」として示すシンボルとして、コンセプト・デザインなどすべてを刷新しました。町民の方々との交流、プレゼンなどを経て積み上げてきた過程には、ただ物をつくるという以上に、人々の誇りをつくりたいという願いがあります。人とのつながりを大切にして取り組んでいるプロジェクトです。

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Logo, Marks and Color

ネーミング&ロゴ&カラー

To make Kiyosato-cho better known, the naming of the shochu is simply the town's name. The symbol mark represents “nature” “agriculture” and “people,” the three fundamental resources of the village, taking care to treasure Kiyosato-cho's rich culture.

清里町の認知度を上げるために、名前はシンプルに地名に。シンボルマークは清里町の原動力である「自然」「農業」「人」の3要素をシンボリックに表現し、清里町の風土に寄り添ったデザインにしている。

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Packaging

パッケージ

To infuse the brand philosophy in the bottle itself, a original streamlined bottle is created. The clear and matte white bottles reminisce ice and snow, appealing to the touch as well.

ボトルそのものにブランドの哲学を反映させるべく、美しい流線型のオリジナルボトルを制作しました。透明なボトルと白いマットなボトルは、水や雪を想起させ、視覚だけでなく触覚にも訴えかけてきます。

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Communication Tools

コミュニケーションツール

Asides from the logo and bottle, I also designed boxes for one bottle and a set of three bottles, a wooden box for the high-end line, the label for the locally-sold large bottle, mini-samples for tasting, and a cardboard box for delivery. I was also in charge of the direction of communication tools such as airport billboards, pamphlets, in-store promotion tools, business cards, envelopes, and letterheads.

ロゴやボトルのデザインの他に、1本用、3本セット用の箱、高価格商品のための木箱、地元用の一升瓶ラベル、試飲用ミニサンプル、運搬用の段ボールデザインなどのデザイン。さらに、空港看板から商品パンフレットやPOP、名刺、封筒、レターヘッドまで、商品の魅力を的確に伝えるためのコミュニケーションツールを総合的にディレクションしています。

  • Client
    清里焼酎醸造所
  • Art Director
    大黒大悟
  • Designer
    天宅正、高田唯
  • Copywriter
    是方法光
  • Photographer
    阪野貴也
  • Coordinator
    鈴木輝隆
  • Client
    Kiyosato Shouchu Office
  • Art Director
    Daigo Daikoku
  • Designer
    Masashi Tentaku, Yui Takada
  • Copywriter
    Norimitsu Korekata
  • Photographer
    Takaya Sakano
  • Coordinator
    Terutaka Suzuki

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