We designed a series of Japanese language arts textbooks to be used in elementary schools in Japan. Through the “power of language”, children can learn to interact with each other and with nature, building a richer future world. With the concept of “expanding curiosity,” we aimed to create textbooks in which dynamic encounters with new words make children want to read on to the next page. We reviewed and designed the entire textbook, organizing the content, formatting the text, assigning colors and icons, and selecting illustrators. The cover, portraying children playing with gigantic versions of familiar motifs, expresses the concept behind the textbook— with the “power of words”, one can become an ant’s eye, an elephant’s eye, and even fly into space.
日本の小学校で使用されている国語の教科書「新しい国語」をデザインしました。子供たちは「言葉の力」を通し、他者や自然現象と出会うことで、豊かな世界や将来へつながっていきます。「新しい国語」では、「好奇心を膨らませる教科書」をコンセプトに、子どもたちが出会う言葉が躍動し、次ページに読み進めたくなるような教科書を目指しました。情報の優先順位の整理、文字組のフォーマット制作、カラーやアイコンの見直し、イラストレーターの選定まで、教科書全体を見直しデザインしています。身近なモチーフと子供が遊ぶ表紙には、「言葉の力」があれば、アリの目にも、象の目にもなれる、時には空を飛ぶことも、宇宙にまでも行けるという、教科書にこめたコンセプトが象徴的に表現されています。